Edellisen kirjoituksen jatkoksi aloin tutkailla erilaisten organisaatioiden ja yritysten verkkoviestintää. Omaan somettamiseeni suhteutettuna tein kiintoisia havaintoja. Valitsin kolme organisaatiota, joiden sosiaalista mediaa analysoin seuraavaksi tarkemmin.

Organisaatio 1

Organisaatio 1 on näkyvästi esillä Facebookissa ja Instagramissa. Näiden lisäksi se hyödyntää YouTubea, LinkedIniä sekä Twitteriä. Organisaatio on keskeinen viestinnällinen osaaja Turussa, joten näiden kanavien vahva hallinta on omiaan tuomaan esille sen ammattitaitoa ja osaamista.

Organisaation strategiaan kuuluu olennaisena osana se, että se värvää työntekijöikseen nuoria ja intohimoisia viestinnän osaajia, joilla on näkemystä nykyaikaisesta sometuottamisesta.

 

Organisaatio 2

Organisaatio 2 tuottaa pääsääntöisesti monimediasisältöä omilla verkkosivuillaan, mutta näiden lisäksi se on aktiivinen Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä. Kyseessä on media, joka on osa laajempaa organisaatioverkostoa. Organisaatio käyttää sosiaalista mediaa ns. sosiaaliseen kuratointiin: somekanavien avulla johdatellaan ihmisiä median omalle verkkosivuille lukemaan eri aiheista lisää.

Eräänlainen klikkiotsikoinnin kulttuuri on läsnä myös tämän median somekäyttäytymisessä: päivitykset on suunniteltu niin, että lukijan mielenkiinto uutista kohtaan heräisi helposti.

 

Organisaatio 3

Organisaatio 3 poikkeaa edellisistä siten, että se palvelee valtiollisia intressejä ja on selkeästi sitoutunut tiettyihin arvoihin ja aatemaailmaan. Organisaation 2 tavoin organisaatiossa 3 tuotetaan monimediasisältöä Facebookiin, Instagramiin ja Twitteriin sekä harjoitetaan sosiaalista kuratointia. Näiden lisäksi organisaatio tuottaa eksklusiivista sisältöä YouTubeen ja Snapchatiin. 

Organisaation someviestintä ei rajoitu kuitenkaan pelkästään kuratointiin, vaan osa materiaalista on tarkoitettu julkaistavaksi somessa ns. itsenäisinä tarinakokonaisuuksina.